Usein kysytyt kysymykset sähköautoilusta

Sisällysluettelo

Sähköautoilu yleistyy kovaa vauhtia. Monille se on vielä uusi ja tuntematon maailma. Oletko koskaan miettinyt, paljonko sähköauton lataaminen maksaa, kuinka pitkälle pääset yhdellä latauksella, tai kuinka paljon sähköauton latausasema maksaa? Tässä artikkelissa tarjotaan selkeitä vastauksia juuri sinua askarruttaviin kysymyksiin sähköautoilusta ja sähköauton lataamisesta.

Avaamme yleistä sanastoa ja pureudumme aihealueittain usein kysyttyihin kysymyksiin, jotka valottavat sähköautoilun maailmaa. Olipa mielessäsi sitten sähköauton hankinta tai sähköauton lataaminen kotona, tämä artikkeli on sinulle ensiaskel kohti tulevaisuuden liikkumista.

Sanasto

Kuormanhallinta tarkoittaa talouden sähköjärjestelmän älykästä hallintaa, jonka tavoite on estää ylikuormitusta, ja sen avulla sähköauton lataus on joka hetki optimaalisella tasolla. Kuormanhallinnan avulla lataus voidaan ajoittaa esimerkiksi ruuhka-aikojen ulkopuolelle, ja lataustehoa voidaan madaltaa silloin, kun kodissa on käytössä muita paljon sähköä vieviä laitteita. Kaikkiin latauslaittesiin kuormanhallintaa ei voida kuitenkaan asentaa. Lue lisää kuormanhallinnasta artikkelissamme täällä.

Mode 2, Mode 3 ja Mode 4 ovat sähköautoilun termejä, ja niillä erotellaan erilaiset sähköauton lataustavat. Modet 2, 3 ja 4 ovat siis eri keinoja liittää sähköauton akku sähköverkkoon. Pähkinänkuoressa Mode 2 tarkoittaa hidasta latausta suko-pistokkeessa, Mode 3 latausta latauslaitteesta ja Mode 4 pikalatausta. Lue lisää täällä.

V2G-tekniikan avulla sähkövirta voi kulkea kahteen suuntaan: sähköverkosta autoon ja autosta sähköverkkoon. Kaksisuuntainen lataus on tulevaisuuden teknologiaa, joka mahdollistaa aivan uudenlaisia käyttötarkoituksia sähköautojen akuille. Lue lisää täällä.

Type 1 ja Type 2 ovat latauskaapeleiden liitinmalleja. Type 1 on vanhempi standardi, jossa on viisi nastaa, ja se löytyy lähinnä vanhemmista ja japanilaisvalmisteisista sähköautoista. Type 2 on uudempi eurooppalainen standardi, jossa on seitsemän nastaa. Type 2 tukee nopeampaa latausta.

Schuko- tai suko-pistoke on Suomessa ja suuressa osassa Eurooppaa käytetty pistoketyyppi. Tämän suojamaadoitetun pistoketyypin rasia löytyykin todennäköisesti sinunkin kotisi jokaisesta huoneesta.

Latauslaitteen valinta

Tyhjentävää vastausta ei ole olemassa, sillä eri lataajat tarvitsevat erilaisia ominaisuuksia. Esimerkiksi toiselle riittää yksinkertainen latausasema, toinen haluaa älyominaisuuksia. Yleensä suosittelemme kotitalouksiin Zaptec Go -asemaa, joka on varma, älykäs ja tyylikäs, ja meillä on siitä hyviä kokemuksia. Taloyhtiöihin suosittelemme vastaavasti Zaptec Pro -mallia.

Tyypillisesti kotilatauksessa käytetään keskinopeaa latausasemaa, jonka teho on 3,6–22 kW.

Kohteen ollessa taloyhtiö koostuu hinta kahdesta osasta: latausvalmiuden toteuttamisesta ja latauslaitteen asennuksesta.

Latausvalmiuden toteuttaminen maksaa keskimäärin 500–2000 (sis. alv.) euroa per latauspaikka.

Latausasema asennuksineen maksaa keskimäärin 800–1800 euroa per laite. Hintaan luonnollisesti vaikuttaa eniten valitun laitteen tyyppi.

Hinta vaihtelee paljon kohteesta riippuen. Osassa tarvitaan enemmän työtä, osassa nykyinen järjestelmä mahdollistaa sellaisenaan järjestelmän asennuksen.

Latausasema asennuksineen maksaa keskimäärin 1200–2500 euroa. Hintaan vaikuttaa valittu laite, kaapelointireitti, kaapelin pituus ja asennustapa (tuleeko laite esimerkiksi seinään vai tolppaan) ja se, onko sähköpääkeskus latausaseman kanssa samassa rakennuksessa. Hinta siis vaihtelee kohteesta riippuen.

Kotisi sähköjärjestelmän kestävyys latausta ajatellen riippuu sulakekoosta ja nykyisestä kuormituksesta. Pääsulakkeen ja nykyisen sähköjärjestelmän kuormituksen voi selvittää sähköyhtiöltä. Kotiin saadaan sopiva latausjärjestelmä hyödyntämällä esimerkiksi lataustehon säätöä. dynaamista kuormanhallintaa tai latauksen ajoittamista kulutuspiikkien ulkopuolelle. Varmin tapa näistä on dynaamisen kuormanhallinnan toteuttaminen.

Jotkin älykkäät latauslaitteet voivat hyödyntää pörssisähköä optimoiden latausajankohdan halvemman sähkön aikaan. Tämä auttaa säästämään sähkökustannuksissa. Tällainen on esimerkiksi Zaptec Go.

Kyllä, mutta ei kaikkia. Mikäli toiveissa on etäohjattava laite, on luonnollisesti valittava laturi, jossa ominaisuus on. Tällainen ominaisuus on esimerkiksi Zaptec Go:ssa.

Lähtökohtaisesti Suomen markkinoilla myytävät latauslaitteet täyttävät maamme sähköturvallisuusvaatimukset. Mikäli tilaat laitteen jostakin ulkomaisesta verkkokaupasta, kannattaa varmistaa, että sitä saa myydä Suomen markkinoilla. Varminta on tilata laite joltakin suomalaiselta toimijalta, jolloin yritys vastaa siitä, että sitä saa käyttää Suomessa.

Tärkeää on myös varmistaa, että kotisi sähköjärjestelmässä on kapasiteettia latausaseman asennukseen. Voit tarkistaa kotisi sähköliittymän koon ja toteutuneen tuntihuipputehon esimerkiksi sähköverkkoyhtiöltäsi. Mikäli vapaata kapasiteettia ei ole riittävästi, ratkaisu voi olla esimerkiksi sähköliittymän suurentaminen, lataustehon rajoittaminen tai kuormanhallintalaitteen asennus. Kehittyneemmät latausasemat on mahdollista varustaa kuormanhallintalaitteella.

Huomiothan, että kiinteän latausaseman saa asentaa ainoastaan valtuutettu sähköasentaja.

Latauslaitteet eroavat liitintyypeiltään, ominaisuuksiltaan, älyominaisuuksiltaan ja tietenkin ulkonäöltään. Osassa laitteista on valmius kuormanhallinnalle, kun taas osaan kuormanhallintaa ei voi tehdä. Joissain latauslaitteissa on kiinteä latauskaapeli, osassa ei. Sinulle sopivan latauslaitteen löydät miettimällä itsellesi tärkeimmät ominaisuudet. Autamme sinua mielellämme latauslaitteen valinassa. Suosituksiamme löydät täältä.

Teknisesti ottaen autoa on mahdollista ladata lämmitystolpasta. Lämmitystolppia ei ole tietenkään tarkoitettu lataamiseen. Tolpissa on yleensä parin tunnin ajastin, mikä tekee lataamisesta hankalaa. Lisäksi tolppia ei suinkaan ole tarkoitettu niin kovaan käyttöön: tolpassa sähköauton lataaminen voi pahimmillaan vahingoittaa tolppaa sekä jopa kiinteistön sähköjärjestelmää. Lue lisää aiheesta artikkelissamme täällä.

Latauslaitteen asennus

Kyllä voi! Kiviseinän poraaminen on toki luonnollisesti hieman isompi työ kuin puuseinän läpäiseminen, joten näet tarjouksella siihen liittyvän pienen lisäveloituksen.

Omakotitalossa asennus kestää noin 3–8 tuntia. Asennustyö onnistuu siis yhden päivän aikana. Taloyhtiöissä aseman asennus itsessään on pienempi työ, mutta infran rakentaminen voi olla jopa viikkojen työ, jos kyseessä isompi yhtiö.

Asentajalla tulee olla esteetön pääsy asennuspaikalle ja sähköpääkeskukseen. Muut asiat voit jättää meidän huoleksemme.

Sähköauton latauslaitteen voi asentaa vain ammattilainen eli sähköasentaja.

Latauslaitteen käyttö ja huolto

Normaalista pistorasiasta ei suositella lataamaan autoa jatkuvasti, sillä se voi aiheuttaa turvallisuusriskin. Suko-pistorasiaa ei ole tarkoitettu niin pitkäaikaiseen kovaan kulutukseen.

Auton akun lataaminen kuluttaa sähköä, ja kulutus riippuu akun kapasiteetista. Voit seurata sähkönkulutustasi lataamisen aikana. Useimmissa autoissa voi seurata sähkönkulutusta, ja kehittyneemmät latausasemat on varustettu kilowattimittarilla, jonka avulla voi seurata sähkön kulutusta.

Sähköauton ei aina tarvitse ladata täyteen, mutta säännöllinen tasainen käyttö 20-80 % varaustasolla on suositeltavaa. Näin voit pidentää akun elinikää.

Sähköauton ajaminen edellyttää, että akussa on virtaa, joten akku tulee ladata sen ollessa tyhjä. Useimmat sähköautovalmistajat suosittelevat, että akkua ei ladata aina täyteen, vaan esimerkiksi 80 prosenttiin. Mitä enemmän autoa käytetään, sitä enemmän akku kuluu, kuten muutkin auton osat käytössä.

Sähköauton voi jättää lataukseen. Useimmissa tapauksissa lataus lopetetaan automaattisesti, kun haluttu akun varaustaso saavutetaan.

Paras tapa ladata sähköauto riippuu käyttötottumuksistasi. Kotilataus on käteää ja halvempaa kuin julkisilla latureilla lataaminen.

Kyllä voi! Se on täysin turvallista, mikäli käytetään asianmukaista latausasemaa.

On olemassa latausasemia, jotka voi kiinnittää kolmivaihepistorasiaan, mutta sähköturvallisuuden kannalta on aina paras, mikäli käytetään kiinteää latausasemaa.

Lähtökohtaisesti taloyhtiössä halutaan jakaa kustannukset toteutuneen latauksen mukaan. Se vaatii sen, että käytössä on latausjärjestelmä, joka mahdollistaa kustannuksen reilun jakamisen.

Päivittäisessä käytössä ei suositella käytettäväksi pikalatauasemia, jotta akun paras kapasiteetti säilyy. Päivittäisessä käytössä kannattaa käyttää keskinopeaa latausasemaa. Keskinopea latausteho on 3,6–22 kW.

Yleistä sähköautoilusta

Sähköautojen akut kestävät yleensä noin 8–15 vuotta, mutta tämä voi vaihdella merkin ja mallin mukaan. Akun elinikä voi riippua myös käyttötottumuksista ja ympäristöolosuhteista.

Sähköautoa voi ladata kotilatauslaitteella tai julkisessa laturissa, joita löytyy esimerkiksi ruokakauppojen, huoltoasemien ja liikuntapaikkojen parkkipaikoilta. Myös yritykset voivat tarjota latausmahdollisuuden autoileville työntekijöilleen ja vierailijoilleen. Kotilataus on kätevää ja julkisia latureita halvempaa.

Hinta riippuu lataussähkön hinnasta. Jos auto kuluttaa esimerkiksi 20 kWh per 100 km, ja kotona autoa on ladattu pörssisähköllä hintaan 6 snt per kWh, tulee sadalle kilometrille hintaa 1,2 €. Jos sama auto on ladattu julkisella laturilla hintaan 35 snt per kWh, maksaa 100 kilometrin ajo 7 €.

Sähköautojen kulutus riippuu mallista ja ajotavasta. Keskimääräinen sähkönkulutus sähköautolla on noin 20 kWh per 100 km.

Tilaa uutiskirje – saat hyö­dyl­lis­tä tie­toa kiinteistöjen sähköhuollosta ja -töistä

Sisällysluettelo

Varaa etäkartoitus

Etäkartoitus suoritetaan videopuheluna n. 15-30 minuutissa.

Et sitoudu mihinkään

Pyydä tarjous

Tarjouspyyntö - palvelut ja blogi