Sähköauton latauksen hinta – Mitä maksaa sähköauton lataus kotona vs. julkisilla latauspisteillä

Sisällysluettelo

Laskurimme näyttää, miten paljon omalla sähköauton latausasemalla säästää.

Tänä päivänä julkisia sähköauton latauspaikkoja löytyy runsaasti – ja hyvä niin. Auto on helppo jättää lataamaan esimerkiksi kauppareissun ajaksi. Vaikka laturiverkosto arjen kiintopisteiden ympärillä olisi tiivis, on kotilataus silti lähes poikkeuksetta selvästi edullisempaa.

Jos olet koskaan miettinyt, kuinka suuri hintaero on julkisen laturin ja oman kotilaturin käytöllä, tai kuinka nopeasti latausasema maksaa itsensä takaisin, olet oikeassa paikassa:

Loimme yksinkertaisen laskurin juuri sinua varten. Tulos voi yllättää!

Sähköauton lataaminen kotona vs julkisilla latauspisteillä

14000 km/vuosi
20 kWh/100km
7 snt/kWh
30 snt/kWh

Kotilataaminen maksaa:

n. 1000 €/kk

Julkisilla lataaminen maksaa:

n. 2000 €/kk

Säästö kuukaudessa:

n. 1000 €/kk

Säästö vuodessa:

n. 1000 €/vuosi

Takaisinmaksuaika: Question mark Latausaseman takaisinmaksuaika on laskettu tässä laskelmassa Zaptec Go:lla, jonka hinta on asennettuna n. 1500€.

n. 13 kk

Laskurissa on oletettu latauslaitteen hankintakustannukseksi 1500€, joka on syksyllä 2023 hyvä keskihintainen arvio. Hinta sisältää latausaseman asennettuna sekä yleisimmät asennuksen lisätyöt. Takaisinmaksuaika-arvio kertoo, kuinka monessa kuukaudessa kotilataaja säästää latauslaitteen hankintahinnan.

Latausasemat ja niiden hinnat asennettuina

Asennettuna alk. 1329 (sis. alv 24%)
Takaisinmaksuaika: n. 15kk
Suosittu
Asennettuna alk. 1499 (sis. alv 24%)
Takaisinmaksuaika: n. 15kk
Asennettuna alk. 1141 (sis. alv 24%)
Takaisinmaksuaika: n. 15kk
Asennettuna alk. 1106 (sis. alv 24%)
Takaisinmaksuaika: n. 15kk

Lue lisää: Sähköauton latausasemien vertailu – Paras sähköauton latausasema juuri sinulle

Sähköauton lataus kotona

Kun sähköauton voi ladata omalla kotipihalla, tuntuu se siltä kuin auton bensatankki olisi joka aamu täynnä. Kun latausasema on sijoitettu ajatuksella ja asennettu ammattitaidolla, on kotilataus vaivatonta.

Helppouden lisäksi sähköauton lataaminen kotona on edullista. Yllä olevan laskurin avulla voit verrata kuukausikustannuksia oman kotilatausaseman ja julkisen sähköauton laturin käytön välillä. Kuinka paljon edullisempaa kotilataus olisi sinulle?

Sähköauton lataaminen omakotitalossa

Omakotitalossa asukas tekee sähkösopimuksen, joka voi olla hyvinkin edullinen. Taloudessa voi olla myös pörssisähkösopimus, jolloin on erittäin järkevää hyödyntää halvan sähkön ajankohdat. Tämä onnistuu automaation avulla tai yksinkertaisesti liittämällä auto laturiin silloin, kun sähkö on halvimmillaan – eli yleensä öisin.

Sähköauton lataaminen taloyhtiössä

Sähköauton lataaminen taloyhtiössä on parhaimmillaan yhtä helppoa kuin omakotitalossakin.

Taloyhtiössä sähköautojen laturit ovat yleensä yhtiön yhteisen sähkösopimuksen piirissä, jolloin yksittäinen asukas ei voi vaikuttaa sopimuksen hintaan. Taloyhtiöissä lataajia laskutetaan yleensä kulutuksen mukaan. Tällöin lataussähkön hinta määräytyy yhtiön sähkösopimuksen mukaisesti. Useimmiten lataaminen taloyhtiössä on kuitenkin selvästi edullisempaa kuin julkisilla latauspisteillä.

Voit selvittää taloyhtiösi sähkösopimuksen hinnan kysymällä sitä taloyhtiösi päättäjiltä tai isännöitsijältä.

Suomalainen ajaa keskimäärin 14 000 kilometriä vuodessa

Oma vuosittainen kilometrikertymä on helppo arvioida laskemalla viikko- tai kuukausitason kilometrit, ja kertomalla ne tarvittavalla määrällä.

LähiTapiolan kyselyn mukaan suomalainen ajaa autolla vuodessa keskimäärin 14 000 kilometriä. Se tekee kuukaudessa noin 1200 kilometriä ja päivässä noin 40 kilometriä. Ajatko sinä enemmän vain vähemmän?

Sähköauton kulutus keskimäärin 100 kilometrillä

Kuten polttomoottoriautoissa myös sähköautoissa on eroja kulutuksen suhteen. Sähköautojen kulutus ilmaistaan muodossa kWh / 100 km, eli kuinka paljon auto kuluttaa kilowattitunteja sadalla kilometrillä.

Keskimäärin sähköautot kuluttavat noin 15–25 kWh / 100 km.

Kulutukseen vaikuttaa auton koko ja paino, mutta myös ajon aikaiset sääolosuhteet. Sähköauto kuluttaa kylmällä ja pakkasella enemmän sähköä kuin lämpimällä säällä.

Sähköautojen kulutus ja WLTP-mittaus

Vuonna 2018 otettiin käyttöön maailmanlaajuinen standardi autojen kulutus- ja päästömittauksille. Mittausta kutsutaan lyhenteellä WLTP, joka tulee sanoista Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure. WLTP-standardi mittaa ajoneuvojen suorituskykyä ja kulutusta eri olosuhteissa, ja se pyrkii tarjoamaan tarkempaa ja luotettavampaa tietoa autojen kulutuksesta ja päästöistä verrattuna aiempiin standardeihin, kuten NEDC (New European Driving Cycle). WLTP:n tavoitteena on tuottaa vertailukelpoisempia tuloksia eri automallien välillä ja tarjota kuluttajille realistisempaa tietoa auton suorituskyvystä ja kulutuksesta päivittäisessä ajossa.

Esimerkiksi Teslan ilmoittamat WLTP:n mukaiset ajoneuvokohtaiset kulutuslukemat löydät täältä.

Sähköauton latausaseman asennuksen hinta

Sähköauton latausasema asennuksineen maksaa keskimäärin 1200–2500 euroa. Hintaan vaikuttaa valittu laite, kaapelointireitti, kaapelin pituus, asennustapa ja se, onko sähköpääkeskus latausaseman kanssa samassa rakennuksessa.

Muista, että latausaseman asennustyöstä voi hakea kotitalousvähennystä. Lue lisää sähköauton latauslaitteiden asennuksesta täällä.

Tilaa uutiskirje – saat hyö­dyl­lis­tä tie­toa kiinteistöjen sähköhuollosta ja -töistä

Sisällysluettelo

Varaa etäkartoitus

Etäkartoitus suoritetaan videopuheluna n. 15-30 minuutissa.

Et sitoudu mihinkään

Pyydä tarjous

Tarjouspyyntö - palvelut ja blogi